Tuesday 21 January 2014

CYST... PUNCA DAN RAWATAN ALTERNATIF SELAIN PEMBEDAHAN


ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA

Entri kali ini, saya nak cerita sedikit berkenaan dengan cyst.. info2 yang saya perolehi adalah daripada sumber-sumber internet dan dari pakar sakitpuan.... Jom kita explore tentang cyst ini.

Apa itu CYST??
 
Cyst ovari adalah seakan kantung kecil berisi cairan yang berkembang dalam ovari  wanita. Kebanyakan cyst tidak merbahaya. Namun, Jika dibiarkan ianya dapat menimbulkan masalah, bermula dari rasa sakit ketika haid, cyst mula pecah, pendarahan, hingga penyakit serius, seperti terlilitnya batang ovari, gangguan kehamilan, kemandulan hingga menyebabkan terjadi kanser endometrium.




Bagaimana Cyst Terbentuk??

Wanita normal biasanya memiliki dua ovari berukuran sebesar kacang walnut di sisi kiri & kanan rahim. Masing-masing ovari menghasilkan satu telur yang terbungkus dalam folikel (kantung). Ketika telur keluar, hormon estrogen akan memberi signal kepada rahim. Pada gilirannya, lapisan rahim bertukar menebal dan mengeluarkan telur untuk digabungkan dengan sperma ( proses kehamilan). Bila telur tidak bercantum dengan sperma, maka seluruh isi rahim akan dikeluarkan dalam bentuk haid bulanan.
Jika folikel gagal untuk pecah dan melepaskan telur, cairannya tetap tinggal dan dapat membentuk kista kecil ( lebih kecil dari 4 cm). Ini normal terjadi dan biasanya terjadi pada salah satu ovari. Kondisi ini disebut sebagai cyst yang normal, biasanya akan hilang dengan sendirinya, dan tidak perlu dirawat.


Jenis-Jenis cyst Ovari

Cyst Corpus Luteum:

Jenis ini, adalah yang paling umum terjadi kepada kebanyakan wanita, biasanya tidak ada tanda dan berukuran 2-6 cm diameternya. Ketika telur keluar dari ovari ke rahim, maka folikel dapat terkunci dan terisi darah ataupun cairan. Inilah yang membentuk cyst jenis ini. Bilamana ukurannya membesar dan menyebabkan bahagian ovarium terlilit (twisted),ini dapat menimbulkan rasa sakit yang luar biasa, dan memerlukan rawatan segera.

Cyst hemorrhagic:
Timbulnya pendarahan dalam cyst. Tandanya adalah terasa senak dan perit di bahagian perut.

Cyst dermoid:
Jenis ini biasanya menyerang wanita berusia lebih muda dan dapat tumbuh besar (15 cm) dan berisi tidak hanya cairan, tapi juga lemak, jaringan tulang ataupun tulang rawan. Jenis ini dapat meradang dan menyebabkan posisi tube fallopi terlilit (torted/twisted).

Cyst Endometrium:
Disebut juga endometriosis. Jenis ini terjadi ketika jaringan lapisan rahim (endometrial) hadir dalam ovarium wanita. Biasanya berisi darah berwarna coklat, dan ukurannya berkisar antara 2 cm hingga 20 cm. ianya boleh menyerang wanita yang berusia sekitar 16-27, menimbulkan rasa sakit yang luar biasa ketika haid, dan mengganggu kesuburan (fertilitas).

Cyst denoma:
Cyst ini terjadi bila tumor terbentuk dari jaringan ovari. Tumor jenis ini biasanya berisi cairan dan berukuran sangat besar, bahkan sehingga 30cm atau lebih diameternya.

Polycystic-appearing ovary:
Suatu kondisi dimana Cyst kecil terbentuk disekeliling luar ovarium. Keadaan ini akan terjadi pada wanita normal, mahupun pada wanita yang mengalami gangguan hormon endokrin.

Antara faktor penyebab cyst adalah

  1. ketidakstabilan hormon
  2. genetik
  3. diet yang kurang sihat

    Rawatan

    Selalu doktor akan suruh tunggu dan lihat. Cyst boleh mengecil dan mengecut sendiri. Rawatan hormon juga boleh membantu mengawal cyst. Namun, jika ia semakin membesar dan berubah bentuk, doktor akan mengesorkan pembedahan untuk mengeluarkan cyst untuk mengelakkan cyst pecah sendiri dan mengakibatkan pendarahan dalaman yang teruk.
     
     Untuk membantu pesakit cyst, suppelemen yang sering dicadangkan adalah GLA Complex yang efektif untuk mengawal ketidakseimbangan hormon.
     
                      

     

    Apakah dia GLA Complex??

    GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.


    Lagi kebaikan GLA Complex Shaklee..

    1. Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid.
    2. Meningkatkan kesuburan.
    3. Melegakan PMS (Pre-Menstuatation Syndrome)
    4. Membantu dalam menangani menopause.
    5. Menguatkan kuku & rambut.
    6. Menjadikan kulit lebih sihat & berseri-seri.
    7. Membantu menangani ekzema.
    8. Melegakan symptom akibat Rhematoid Artritis.
    9. Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri.
    10. Menguatkn immuniti badan.
    11. Mempelahankn process penuaan.
    12. Mengurangkn “blood clot” yang menyebabkan serangan jantung.
    13. Mengawal kencing manis
    14. Mengawal kolesterol.
    15. Bagus untuk saraf.
     
     
     sharing is caring..


    SID1 300x187 Pantang Larang Vitamin
    FB   : www.facebook.com/anggun jelita
    Blog : gerobokvitamin2u.blogspot.com
    pm.sms.whatsapp : 012-7228183

    ID shaklee : 1088188

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Moga kekal hingga ke syurgaMu

Daisypath Anniversary tickers